22 november 2016

Fysieke winkel blijft belangrijk

De Nederlandse consument zal de komende jaren meer online gaan kopen dan nu, maar winkelen in de fysieke winkel blijft onverminderd populair. Dit blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow.

Consumenten verwachten in 2021 32 procent van hun aankopen via internet te doen. In de eerste zes maanden van dit jaar was dit nog 22 procent. Een groei van meer dan 45%. De groei van het online kanaal wordt mede veroorzaakt door de groeiende populariteit van mobiele apparaten. Dankzij internet weten ook steeds meer Nederlandse e-shoppers de weg naar buitenlandse winkels te vinden. Het zogenaamde cross-border shoppen wordt steeds populairder. Er werd in 2015 31% meer op anderstalige websites uitgegeven.

De sterke groei van het online kanaal houdt allerminst in dat de consument al afscheid heeft genomen van fysieke winkels. Sterker nog, de winkelstraten en -centra blijven naar verwachting ook in de nabije toekomst een belangrijke rol spelen in het leven van de Nederlandse shopper. Zo verwacht 61% van de consumenten dat hun bezoek aan winkelgebieden en stadscentra niet verandert binnen vijf jaar. Hierbij is de aanwezigheid van zowel (grote) winkelketens en kleinere zelfstandige winkels in deze gebieden een must volgens het gros van de ondervraagden.

Toch zijn er verschillende obstakels die Nederlanders ervan weerhouden om hun aankopen in lokale winkelgebieden te doen. Van de ondervraagde consumenten ziet bijvoorbeeld 55% op tegen de almaar stijgende parkeerkosten en 35% vindt dat de bereikbaarheid nogal eens te wensen overlaat. Daartegenover staan de verschillende technologische innovaties die het shoppen in een fysieke winkel gemakkelijker en leuker maken. Denk hierbij aan het zelf scannen en afrekenen en de slimme betalingsmogelijkheden, waaronder contactloos betalen.

Download hier het volledige rapport.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.