22 september 2016

Leesvoer: de toekomst van winkelgebieden

Voor gemeenten en andere belangstellenden biedt de Retailagenda interessante achtergrondinformatie over de toekomst van winkelgebieden en hoe deze weer kansrijk gemaakt kunnen worden. Voor wie zich extra in deze materie wil verdiepen, heeft de Retailagenda een aantal toonaangevende rapporten geselecteerd.

“Nieuwe richtlijnen voor succesvolle winkelgebieden” (2016)
Een winkelgebied is meer dan een verzameling verkooppunten. Eigenaren, beheerders en andere betrokkenen bij de ontwikkeling en het beheer van winkelgebieden zijn zich hier meer en meer van bewust. Deze publicatie gaat nog een stap verder door de sociale meerwaarde in winkelgebieden centraal te stellen. Hieraan ligt vernieuwend onderzoek door Mindlogyx Retail, gebaseerd op de evolutiepsychologie, ten grondslag.
Download hier de pdf.

Rapport Mindlogyx “Back to the future” (2016)
Winkelgebieden hebben steeds meer hun sociale meerwaarde verloren en voldoen daarmee steeds minder aan de criteria die ons oude brein hanteert om ons een positieve ervaring te geven. Dit vraagt om een geheel nieuwe manier van denken over de ontwikkeling en het managen van winkelgebieden. (Dit praktijkonderzoek vormt de basis voor de publicatie “Nieuwe richtlijnen voor succesvolle winkelgebieden”).
Download hier de pdf.

“The Future Retail City Center” – Hoe ziet het stedelijk winkelgebied van de toekomst eruit (2016)
Vanuit de politiek, media en vooral binnen de retail zelf is er volop aandacht voor het aanpakken van de leegstand en verbeteren van het retailklimaat. Er is behoefte aan een andere inrichting van de steden. Een stad, klaar voor de consument van 2030. Maar wie is die consument nu precies? Die vraag staat centraal bij de Future City Centre expertgroep. Net als de gevolgen van het antwoord op de binnenstad. (Een uitgave van o.a. Shopping Tomorrow, gepubliceerd op Ecocomerce Wiki)
Download hier de pdf.

‘Winkelgebieden van de toekomst: lessen voor de praktijk’ (2015)
Deze uitgave van Platform 31 biedt 13 lessen die de basis vormen voor gebiedsgerichte oplossingen. Daarbij wordt gekeken naar vier domeinen: kennis, visie, procesvoering en uitvoering. Deze publicatie bevat praktische handvatten die van nut zijn bij de totstandkoming van lokale of regionale strategieën voor winkelgebieden.
Download hier de pdf.

“Visie marktpartijen op winkellocatiebeleid” (2014).
Het doel van dit compacte document is om overheden inzicht te bieden in waar marktpartijen op het gebied van winkellocaties behoefte aan hebben en hoe dit moet doorwerken in het (ruimtelijk) overheidsbeleid.
Download hier de pdf.

Op de site van de Retailagenda staan tal van links naar relevante websites, organisaties, onderzoeken, rapporten en andere handige hulpmiddelen die kunnen helpen om een winkelgebied toekomstbestendig te maken. Kijk voor meer informatie bij de toolkit van de Retailagenda.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.