26 juli 2016

Oirschot: monument in het groen

Het pittoreske Brabantse dorp Oirschot heeft nog weinig last van leegstand, maar kampt wel met teruglopende bezoekersaantallen. Om het tij te keren is de hulp ingeschakeld van Platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS). Centrummanager Karien Hoeks coördineert het actieplan.

Sinds april dit jaar is Karien Hoeks centrummanager van Oirschot. Zij vertelt over de situatie in het Brabantse dorp. ‘Net als elders in het land staat de retail onder druk. Het is moeilijk voor ondernemers om op te boksen tegen de online verkopen. We hebben nog niet zo’n last van leegstand, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Wel zien we de traffic naar beneden gaan. Daarom is platform De Nieuwe Winkelstraat vorig jaar ingeschakeld voor advies. Daar zijn actiepunten uitgekomen waar mee aan de slag is gegaan. We zijn nu een jaar verder voor een volgende stap. Begin september is de kick off en komen we weer met alle stakeholders bij elkaar.’

RV-Oirschot-Mariakerk-Boterkerk (3)

RV - Oirschot - kapel Heilige Eik 1 (2)Excellente service
Rob Weiss is de adviseur die het traject begeleidt. ‘Een van de doelen uit het DNWS-traject was dat ondernemers beter moeten samenwerken. In eerste instantie merkte je de belemmering om transparant te zijn en individuele belangen uit te spreken. De wil om samen te werken was er, maar concrete acties kwamen niet direct van de grond. Afgelopen jaar zijn er sessies geweest om dat te realiseren, met goed resultaat.’
Het is de taak van Hoeks om partijen te verbinden. ‘Samenwerken is investeren in de toekomst. Daarom zijn we nu heel gericht op zoek naar een groep van zo’n 25 tot 40 ondernemers om gezamenlijk ideeën uit de werken en acties op te zetten. Denk aan een loyaliteitsprogramma, wifi in de straat of manieren om de sfeer te vergroten. Maar mooie bloembakken en sfeerverlichting alleen zijn natuurlijk niet voldoende. Je moet samen zorgen voor excellente service, klantvriendelijkheid, gastvrijheid en heel goed advies, want dat is niet op internet te vinden. Heb je dat goed voor elkaar, dan heb je als winkelgebied absoluut bestaansrecht.’ Internet gaat worden ingezet om het aanbod van het winkelgebied te laten zien. Hoeks vertelt hierover: ‘We zijn nu bezig met het voorbereiden van een online warenhuis waar alle ondernemers hun acties en aanbiedingen kunnen presenteren. Dat gaan we onder andere via social media onder de aandacht van het publiek brengen’.

DNA
Het DNWS-traject van vorig jaar was het startschot voor verschillende acties, zoals onder andere de identiteit van Oirschot gedefinieerd. ‘Oirschot is bourgondisch, heeft veel kunst en cultuur, is zeer monumentaal en wordt omringd door 11 natuurgebieden’, beschrijft Hoeks het dorp met ruim 18000 inwoners. ‘Deze vier pijlers vormen ons DNA, vandaar de slogan “Monument in het groen”.’
Ter voorbereiding op de sessie in september wordt dit moment een RECRON Leefstijlenonderzoek gehouden. ‘Om vraag en aanbod in kaart te brengen’, legt Hoeks uit. ‘Alle ondernemers uit de toeristensector, retail en horeca zijn bezocht. Daar moet uitkomen waar bezoekers behoefte aan hebben en of er iets in ons aanbod ontbreekt. Zo hopen we ook te achterhalen waarom de traffic achter blijft.’
De vier pijlers komen ook terug in het vervolgtraject. Weiss: ‘Met de groep ondernemers gaan we kijken hoe we deze woorden naar de winkel kunnen vertalen om er daadwerkelijk klanten mee te werven, want dat is uiteindelijk waar het om gaat.’
Ook Hoeks onderstreept die doelstelling: ‘We proberen allemaal de economische positie van Oirschot te verbeteren. Het hangt van de ondernemers zelf af of het actieplan een succes wordt. Ondernemen is een werkwoord. Ik ben tevreden als ondernemers echt gaan ondernemen en samenwerken, dat ze Oirschot als merk zien en dat ook gaan uitdragen. Dat heeft tijd nodig. Keulen en Aken zijn tenslotte ook niet op een dag gebouwd.’

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.