Gemeentelijke aanpak met de RetailDeal
Een RetailDeal houdt in dat gemeenten het initiatief nemen om belangrijke stakeholders bij elkaar te brengen en samen tot een toekomstgericht beleid voor de detailhandel te komen.
De Retailagenda is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken en betrokken organisaties en marktpartijen die streven naar een gezonde toekomstbestendige retailsector. De Retailagenda is gestart op 17 maart 2015 voor een periode van twee jaar. Gedurende deze periode is gewerkt aan de implementatie van een agenda met 21 actiepunten die er op gericht zijn om samen de aantrekkelijkheid van winkelgebieden te vergroten. In juni 2016 is een impulsteam samengesteld om gedurende een jaar in versneld tempo te werken aan het terugdringen van het aantal vierkante meters winkelruimte (doel: 20%) en het schrappen van overbodige plancapaciteit. De Retailagenda is in 2018 verleng met (tenminste) twee jaar. De vervolgaanpak heeft een aangescherpte koers met vijf thema’s.
Bekijk hier de 21 afspraken voor de periode 2015-2017 of download hier de volledige Retailagenda 2015-2017.
Een RetailDeal houdt in dat gemeenten het initiatief nemen om belangrijke stakeholders bij elkaar te brengen en samen tot een toekomstgericht beleid voor de detailhandel te komen.
Om de RetailDeal uit te kunnen voeren, kunnen gemeenten gebruikmaken van een toolkit. Hierin zit informatie en ondersteuning om de RetailDeal tot een succes te maken.
Om winkelgebieden weer te levendig te maken, is het wenselijk dat alle betrokken partijen zoals gemeenten, ondernemers, centrummanagers en vastgoed samenwerken.
Provincies voeren de regie over het ruimtelijk-economisch detailhandelsbeleid en adviseren gemeenten over ontwikkelingen in de regio.
Met de proeftuinen wil de Retailagenda in kaart brengen welke middelen benut kunnen worden om de vitaliteit van winkelgebieden te versterken en krimp te organiseren.
De veranderingen in de retail en huurmarkt vereisen flexibiliteit van huurders en verhuurders. Detailhandel Nederland en vastgoedpartijen maken daarom afspraken ter verbetering van de werking van de markt op korte termijn.
Onderzocht wordt hoe op regionaal niveau optimalisatie kan worden bereiken bij de logistieke bevoorrading van winkels als het gaat om venstertijden en milieuzones.
Werkgevers- en werknemersorganisaties werken samen aan een Human Capital Agenda Retail om zo te voorzien in de benodigde competenties in de veranderde retail.
Een sectorplan moet er toe leiden dat personeel dusdanig wordt opgeleid dat het voldoende gekwalificeerd is voor de nieuwe eisen die aan de retail worden gesteld.
De Retailagenda helpt (zelfstandige) retailers hun kennis en kunde te vergroten, zodat zij succesvol omnichannel kunnen ondernemen.
Het ministerie van Economische zaken en de Nederlandse detailhandel zetten zich in voor betere Europese regelgeving, die de lastendruk voor de detailhandel vermindert en grensoverschrijdende activiteiten in de retail stimuleert.
Informatie over online export moet worden verbeterd, zodat retailers geïnspireerd raken om (meer) te exporteren en daarbij ook praktische hulp bij krijgen.
Partners hebben de Holland Shopping Alliantie gevormd om Nederland te presenteren als aantrekkelijk land om te winkelen. Het doel: de bestedingen in Nederlandse winkels vergroten.
De Retailagenda wil draagvlak onder consumenten en retailers voor eID creëren en de toepasbaarheid bevorderen om veiliger en slimmer (online) aankopen te kunnen doen.
De partners van de Retailagenda willen ruimte scheppen voor nieuwe winkelconcepten binnen de bestaande wettelijke kaders. Door vermenging van cultuur, dienstverlening, horeca en retail (‘blurring’) toe te staan, ontstaat er meer diversiteit en innovatie.
12 Nederlandse binnensteden hebben meegedaan aan een pilot om te onderzoeken of ondernemers innovatiever worden als de regeldruk vanuit de gemeente vermindert.
Overheden en brancheorganisaties werken samen aan vermindering van de regeldruk voor het winkelambacht en voor de gastvrijheidseconomie.
De bij de Retailagenda betrokken partijen zullen stimuleren dat op ieders kennis- en expertisedomein goede informatie over de (financiering van de) retailsector wordt gerealiseerd.
De betrokken partijen brengen alle beschikbare kennis en data over de ontwikkelingen in de retailbranche en over winkelstraten en -gebieden op een eenduidige manier bijeen.
De Regiegroep Retailagenda ondersteunt en monitort de implementatie van de eenentwintig afspraken. De leden van deze regiegroep volgen de implementatie actief.
Met de Retailinnovatie-agenda gaan de partners gezamenlijk oplossingen ontwikkelen en implementeren voor de retailvraagstukken van nu en de toekomst.
Save the date: netwerkbijeenkomst 28 januari 2019. Tijdens deze netwerkbijeenkomst richten we 4 thematafels in. Aan elke tafel behandelen we een specifiek onderwerp.
Save the date: Symposium Randstad Koopstromenonderzoek. 30 januari 2019. Utrecht, Winkel van Sinkel