Veiliger en slimmer (online) kopen

14

Wat houdt deze afspraak in?

eID wordt de opvolger van DigiD en is door consumenten ook te gebruiken voor online en offline aankopen. Omdat omnichannel retail de leidende trend is, moeten consumenten eID over alle kanalen kunnen gebruiken. Het doel van deze afspraak: draagvlak onder consumenten en retailers creëren en de toepasbaarheid bevorderen om veiliger en slimmer (online) aankopen te kunnen doen.

Wat willen we ermee bereiken?

De invoering van eID in online shopping is een belangrijke sleutel voor innovatie in de retail. Voor de consument biedt eID gemak als het gaat om online comfort, privacy en veiligheid. Naast het online shoppen en andere private diensten kan de consument het eID-middel gebruiken voor transacties met de overheid. eID biedt retailers zekerheden over de klant (minder fraude). Ook biedt het retailers een versnelling van het aankoopproces (‘one-click-buy’) en het eenvoudig voldoen aan wettelijke vereisten (zoals leeftijdsverificatie).

Wie doen aan deze afspraak mee?

eID toegelicht

De Nederlandse overheid werkt samen met het bedrijfsleven aan een standaard voor de toegang tot online dienstverlening: het eID Stelsel. Het stelsel – een set afspraken – maakt mogelijk dat burgers, consumenten en ondernemers beter online zaken kunnen doen met overheid en bedrijfsleven door het gebruik van (online) identificatiemiddelen. Betrouwbaarheid en bescherming van privacy en gegevens zijn de uitgangspunten voor het stelsel; veiligheid en gemak de doelen. Het eID Stelsel wordt ontwikkeld als nieuwe standaard waarmee de identiteit en bevoegdheid van iemand die online een transactie wil doen met voldoende zekerheid kan worden vastgesteld. eID maakt een aantal zaken mogelijk:

  1. Voor sommige online diensten is het noodzakelijk dat organisaties meer zekerheid hebben over wie de transactiepartner is. Het eID Stelsel kent verschillende beveiligingsniveaus. Er wordt straks ingelogd met een ID-middel van het niveau passend bij de betreffende online dienst.
  2. Terugdringen van de digitale sleutelbos. Nu hanteert elke (overheids-)organisatie zijn eigen inlogmiddel. Via het eID Stelsel kan één (of meer) inlogmiddel(en) gebruikt worden voor toegang tot verschillende online diensten.

Contactpersonen

Martijn Hos

Martijn Hos

0318 - 64 85 75 martijnhos@thuiswinkel.org

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van de Retailagenda

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.