24 mei 2016

Roosendaal stuurt aan op een compacte binnenstad

Het Brabantse Roosendaal is één van de 53 gemeenten die op 12 mei 2016 een RetailDeal hebben getekend. Volgens wethouder Cees Lok sluit dit perfect aan bij de plannen die er al zijn voor een gerichte aanpak van een nieuw, compact stadscentrum.

Roosendaal heeft al aardig wat stappen gezet op weg naar een compacte binnenstad. De gemeente wil met de RetailDeal aan de slag om het daadwerkelijk mogelijk te maken om winkels naar de binnenstad te verplaatsen en de overtollige winkelmeters buiten  de compacte binnenstad een andere bestemming te geven. ‘Het idee dat we iets aan de binnenstad moesten doen, is al eerder ontstaan’, vertelt wethouder Cees Lok. ‘Roosendaal kende zo’n 16% leegstand van winkels, zeker in de stadskern. Nu V&D is weggevallen is het aantal vierkantenmeters dat leeg staat gestegen naar 26%. Niets doen is geen optie. Wij hebben daarom een aantal retailexperts ingeschakeld die hun bevindingen op papier hebben gezet. Stedenbouwkundige Riek Bakker kwam in haar rapport ‘Roosendaal gezonde stad’ met een helder advies: maak de binnenstad kleiner en zorg dat het daar gebeurt.’

Flexibel

Inmiddels is er al een aantal plannen gereed om de stadskern aantrekkelijker te maken. ‘De Nieuwe Markt krijgt meer water, groen en led verlichting voor meer beleving. Er komt een duidelijk herkenbare centrumring rond de compacte binnenstad, met eenrichtingsverkeer, veel groen en mooie straatverlichting en de  stadschouwburg en het museum worden met elkaar verbonden.’, licht Lok toe.

Om de plannen voor een compacte binnenstad te kunnen realiseren is er in Roosendaal een nieuw, flexibel bestemmingsplan gekomen. De wethouder legt uit hoe het werkt: ‘We hebben een gemengde bestemming: horeca en retail mogen naast elkaar bestaan. Ook wonen is toegestaan. Dat maakt een buurt levendig. Daarmee proberen we ondernemers te verleiden van buiten de compacte binnenstad naar het centrum te komen..’

Draagvlak

Opvallend voor Roosendaal is de brede participatie; alle stakeholders werken goed met elkaar samen. Wat Lok betreft is dat de verdienste van Riek Bakker. ‘Zij kwam met het voorstel om een binnenstadsbestuur te vormen met vertegenwoordigers van vijf relevante partijen: retail, horeca, bewoners, vastgoed en de gemeente. Zij is op iedereen afgestapt en had wekelijks spreekuur. Alle ideeën die daar tot stand zijn gekomen hebben nu draagvlak.’

Ook over de vervolgstappen is door de gemeente nagedacht. ‘We verdiepen ons ook in slimme technologie’, vertelt Lok, ‘We doen mee aan Smart City’, kijken voor de binnenstad naar smart retail met wifi en bekijken de wenselijkheid van een website à la De 9 straatjes.’

Pilot

Inzetten op een compacte binnenstad betekent dat er winkelmeters weg moeten. ‘Wij lossen dat op door deze deels om te zetten naar woningen’, aldus Lok. ‘De gemeente overweegt daar aan bij te dragen, bijvoorbeeld door het geven van gevelsubsidie, dan wordt het voor een ontwikkelaar rendabel. Door deel te nemen aan de pilot ‘Organiseer de krimp’ hopen we daar actiever beleid in te kunnen voeren.’ Deze pilot is onderdeel van de versnellingstafel Krimp, waarbij wordt geëxperimenteerd met diverse instrumenten die helpen om een compacte binnenstad te realiseren. Het is niet de enige pilot waar Roosendaal bij betrokken is. Ze doen mee aan de pilot ‘Verlichte regels’ en de VNG pilot over blurring, over mengvormen van horeca en retail. Lok: ‘We doen er aan mee als we denken dat het nuttig is. Zo laten we ondernemers in de stad meteen zien dat we niet alleen maar praten maar ook echt iets doen’.

Ervaring uitwisselen

Wat verwacht Lok van de RetailDeal? ‘Wij hopen kennis en ervaring te kunnen uitwisselen met andere gemeenten die een RetailDeal hebben ondertekend. Zeker wat betreft wet en regelgeving. Zij kunnen helpen bij hoe we dat moeten aanpakken en vooral ook wat je nìet moet doen.’

Ook hij wil graag zijn ervaring delen. Zijn advies aan andere gemeenten: ‘Betrek alle stakeholders bij de plannen en onderzoeken. Het kost in eerste instantie veel tijd, maar het levert uiteindelijk veel winst op. En vertel als gemeente niet wat goed is voor een ander, maar laat ze dat zelf ervaren.’

Meld je aan en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in Ons Retailland

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.